måndag 7 april 2014

Äntligen har ungarna kommit!

Oj, vilken jobbig vecka det var förra veckan...
Väntan på kattförlossning gav mig magkatarr de lux. Varje dag kontrollerades blivande kattmamman noga innan jag for på jobbet, sedan gick jag som på nålar hela dagen innan jag kunde skynda hem för att kolla läget igen.
Som tur var så skulle jag jobba eftermiddag på torsdagen, mitt pass skulle börja 12.
Jag märkte ingenting på Askan under hela förmiddagen, men klockan 11:00 tittade hon på mig och jamade ynkligt. Så jag greppade telefonen direkt och ringde jobbet, dom fick ta in någon annan till mitt skift.
Tur att man har världens bästa arbetskompisar, dom förstod precis.

Så kom dom då till slut, och allt gick jättebra. den första föddes 15:10 och den fjärde och sista 18:30.
Askan var lugn och harmonisk, hon åt, drack och pysslade om sina barn. Jag andades ut,men det skulle jag inte ha gjort.
Under slutet av dräktigheten tyckte jag att Askan var stor som ett hus, och jag var nog inne på att hon borde ha fem ungar i magen, tyckte att en sida var lite större. Hon var inte helt trådsmal efter födseln heller, men hur såg man inte själv ut efter sin egen förlossning??
Men.... Ett helt dygn senare föder Askan två ungar till. Den första var död,och troligtvis hade den bromsat upp hela förloppet eftersom en död unge inte hjälper till vid födseln som en levande gör. Men den sista levde, så nu var det plötsligt ganska många i lådan!
Nu efter helgen tycker jag äntligen att jag lyckats fastställa könet på alla, och så här blev det:
1 chokladspotted hona
2 lilaspotted hanar
2 brunspotted hanar
Två av hanarna är redan reserverade till bra hem.
Bilder på de små kommer jag att lägga ut om ca tre veckor när de öppnat sina ögon och är riktigt sockersöta. Den som väntar på något gott....

Boris och Lovis har varit på  Björkstakattens utställning i helgen. Boris blev NOM båda dagarna och lilla Lovis fick strålande omdömen, så det känns som att jag gjorde rätt i att behålla henne. Dessutom har hon ju stulit husses hjärta, han som inte ens visste om att hon skulle stanna hos oss (surprise! ;))

2 kommentarer:

  1. Halloj där uppe!
    Jag blir så full i skratt när jag läser om dina katter. Var det inte äkta mannen som inte för sitt liv ville ha fler än....var det tre eller?! Tänk så lättlurade män är. Kvinnor styr och män lyder :D
    / Kram <3

    SvaraRadera
  2. Grattis till kattungarna:-)

    SvaraRadera

Lämna gärna dina tassavtryck!